vasárnap, november 20, 2016

Plattyant

Egy ideje van egy szakmai dilemmám és eléggé rosszul érzem magam tőle. 
Az a sztori, hogy egyszer csak hívatott az igazgató-helyettes, mondván, hogy az angolos osztályom és a szülők (!) panaszkodnak, hogy nem értik a nyelvtant, mert hogy én olyan furcsán magyarázok, nyilakat rajzolok a táblára*, stbstb.
Őőő, jó, kicsit elkenődtem ugyan, merthogy még soha ilyen kifogás nem merült fel, de oké, eddig nem tanítottam, csak felnőtteket. Ez az igazgató-helyettesi figyelmeztetés mondjuk különösen rosszul esett, igazi arculcsapásként éltem meg, hogy a gyerekek osztályfőnöke azonnal az igazgató-helyettesig szaladt a problémával (holott rendszeresen beszélgetünk az osztályáról), illetve hogy a gyerekeknek és kedves szüleiknek sincs annyi vér a pucájában, hogy ezzel a gonddal elém álljanak és ne hátulról támadjanak. (Azóta én már szóltam az osztályfőnöknek, hogy légyszi, legközelebb álljatok elém egy ilyennel. Én értem, hogy kínos, de leszarom, hadd ne játszmázzak már egy általános iskolában.) Az különösen abszurd volt, amikor az igazgató-helyettes a beszélgetés végén arra kért, hogy tegyek úgy, mitha nem tudnám, hogy panaszkodtak rám...fú baszki, ennyit az egyenes beszédről.
Az egyik kedves angolosnak rögtön elsírtam a bánatomat és nosza, be is ült az órámra, most már kétszer azóta. 
Az első alkalommal az derült ki, hogy a kommunikatív nyelvoktatás szerinti felfedeztetős, a szabályokat a gyerekekkel kimondatós módszert (azaz amit én tanultam módszertanból világ életemben) dobhatom ki a kukába, az szar, ugyanis frontálisan kell mindent lenyomni a torkukon, meg a füzetükbe bekényszeríteni, hogy levédjem magam a szülőkkel szemben (szó szerint ezt mondták), na meg állítólag ebből többet tanulnak (szerintem ez kizárt, de oké, mit is mondhatnék).
Amiatt is kritika ért, hogy nem vagyok elég szigorú, hogy a jó kedélyem csak elkapatja őket és a fejemre nőnek.
Legközelebb tartottam egy horror unalmas, görcsös, mosolytalan frontális órát, ahol egy pisszenés se hallatszott, mindannyian majdnem elájultunk az unalomtól és akkor megdicsértek, mert minden a füzetbe került, lenyomtam az anyagot a-tól cettig és jaj de jó, így kell ezt, micsoda fejlődés.
És hát az van, hogy mióta ez így kirobbant, nekem elment a kedvem az egész iskolától, tök csalódott vagyok. Mondhatjátok, hogy csak az a baj, hogy nem bírom a kritikát, de nem, nemcsak az a baj. Az a baj, hogy nem értek egyet a módszerrel, amit elvárnak tőlem és így nagyon nehéz csinálni ezt. Kritizáljanak, persze, az embernek mindig van mit javítania a módszerein, ugyanakkor ha homlokegyenest az ellenkezőjét kell csinálnom annak, amit mindig tanultam, az azért annyira nem tetszik.
Meg mittudomén, valahogy azt is elkezdtem érezni, hogy a diákok nem fogadnak el igazán tanáruknak - nem tudom ez miből fakad, talán még nem szoktuk meg egymást, vagy talán nem úgy kezelem őket, ahogy megszokták -, fegyelmezni nem tudok  úgy ahogy kéne (és különösebben nem is akarok, az az igazság) a tantestületbe se tudok sehogy beilleszkedni, valahogy totál nem a közegem ez az egész, egy darab hasonszőrű embert nem tudnék mondani, pedig próbálok barátkozni, de mégis egyedül érzem magam.
Azt hiszem nem jön be nekem ez a közoktatásosdi - persze simán lehet, hogy csak ez az iskola, vagy hogy gyerekeket kell tanítanom -, a nyelviskolákban mindig sokkal jobban éreztem magam. Tartottam tőle, hogy majd így lesz, mindegy, hát ez a tapasztalat is jó lesz majd valamire...



* nagyon jól el lehet magyarázni idővonalakkal a különböző igeidőket, illetve nyilazni szoktam a szenvedő szerkezet tanításánál is, de még soha nemvolt erre panasz, jézusom

29 megjegyzés:

  1. Egy évet én is tanítottam általánosban, és ott is volt egy eléggé hasonló történet. Annyira szánalmas, hogy nincs is kedvem leírni. Nem akarom azt írni, hogy lépj le onnan, ahol vagy, mert minden karrierválasztásnak és munkahelyváltásnak megvan az előnye és a hátránya, de ha úgy gondolod, hogy nem akarsz a közoktatásban maradni, jó úton jársz, mert hogy én sem akarok itt maradni. Ebből a félelemmel (és sunyisággal) vegyített inkompetenciából és a kilátástalan jövőből már elegem van. Nem kizárt, hogy a gyerekek esetleg visszaélnek azzal, ha kicsit kedvesebb vagy velük, - ebben lehet némi igazuk a kollégáidnak - ez mindig benne van a pakliban, de az ember nem azért lesz tanár, mert az örömtelen poroszos (hmm, fasiszta) tanítási stílus híve. Valójában a szigor és az engedékenység bizonyos elegyére volna szükség az órákon, de ehhez, hogy összejöjjön, egy intelligens suliban kéne dolgozni, intelligens szülők intelligens gyerekeivel, aminek a megvalósulására elég kicsi az esély, mert hogy az egész mögött egy támogató, intelligens oktatási rendszernek kellene állnia...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, azt màr pontosan làtom, hogy a baràtsàgos stílussal rohadtul visszaélnek, ugyanakkor ezt a rendszer hibàjànak tartom: ha nem a brutalitàshoz szoktatjàk őket kicsi koruktól, akkor talàn mindez màshogy lenne, ugyanakkor valóban nagyon nehéz fegyelmezetlen osztàlyokkal bármit kezdeni, persze eleve túl nagyok a létszàmok, túl nagy és érdektelen a tananyag, elavultak a módszerek, szóval körbe-karikàba megy az egész súlyos probléma.
      Viszont sajnos ez egy jó iskola, mindenki intelligens (elvileg) és basszus még itt is ez megy...

      Törlés
  2. De most a kulcsirány a DIGITALIZÁCIÓ és a DIGITÁLIS KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE, meg hogy boruljunk térdre a mindenható Steve Jobs és bűntársai előtt...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na jó, több irány is van mostanság a közoktatásban, pld. van egy olyan elképzelés is, hogy rövidítsük le a tanórákat (ált. iskola 1. osztály), meg ilyenek, de van ez a digitalizációs irány is. Lehet olvasni bemutatóórákról, amiket „okostantermekben” tartanak, amikor úgy kezdődik az óra, hogy a tanár előveszi a szekrényből a tableteket, és kiosztja a diákoknak, jaj, nagyon ellenszenvesek nekem ezek a „modernizációs” törekvések...

      Törlés
    2. Szerintem nincs baj a digitalizàlàssal, ha egészségesen van jelen.
      A tabletezés meg sokkal-sokkal jobb lenne, mint évente sok-sok milliót költeni újranyomott, egyre szarabb tankönyvekre...

      Törlés
  3. Azért basszamármeg, ha valaki egy elit suliba jár, és valószínűleg ennek megfelelően okosnak tartja magát, aztán azt várja el egy tanártól, hogy konkrétan mantrázza el és diktálja le a bemagolandó anyagot. Sajnállak, és sajnálom azt a diákot, aki hozzád jár, és esetleg szívesen tanulna értelmesen-érthetően-élvezhetően, de alkalmazkodnia kell a nyájhoz.
    Menj el onnan, a francba, úgyis változás szelei járnak nálad manapság... :)

    VálaszTörlés
  4. Tök jó, hogy ezt mondod, én majdnem szóról-szóra ezt mondtam a tanàrnak is, aki megnézte az óràm, meg az igazgató-helyettesnek is; szerintem is fel kéne nőni a feladathoz, ha màr egyszer nyelvvizsgàznak hamarosan...

    VálaszTörlés
  5. a (szegény hülye kis) szülőknek még mindig jobban elnézem ezt, mint a kollégáknak. ne dolgozz ott tovább! - mondanám szívem szerint

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De a szegény kis hülye szülők mér nem jönnek fogadó óràra nyivàkolni?

      Törlés
    2. de, persze, menjenek és ne legyenek hülyék, ha nem muszáj - csak ahhoz, hogy vki szülő legyen, nincs előzetes belépési feltétel vagy vizsga, szóval, ők tényleg olyanok, amilyenek... de a kollégák? bakker, az mind végzett tanár, azoktól elvárható az ösztönszintet meghaladó működés is

      Törlés
    3. Ja, hogy így érted, hàt igen.
      Nagyon nem tetszett a kollégàk reakciója, de ha szerintetek is gàz, akkor megnyugszom. Ilyenkor ugyanis hajlamos vagyok azt gondolni, hogy nekem biztos nincs igazam.

      Törlés
    4. Azért nem mennek, mert beszariak...
      Bocs.
      Nem szokták az egyenes beszédet.
      De azt igen, hogy a méltóságos pedagógus a zéletéshalál ura. (Többnyire.)
      Évtizedeken át próbáltam a pilácsot felgyújtani a fejekben, hogy a szülő képviseli/né/heti a gyermek érdekeit. Nem értették.
      Egyik térfélen sem.
      Nem bonyolódok bele most - elborzadva konstatáltam tegnap, hogy az éjszaka - négy év után újra - az ovis csoportomban jártam, egy rossz pecu lett belőle - álmomban.
      Szóval nekem tök unalmas a nyivákolás, az un. pedagógusi sirámhegyek, mivel a zagyukban képtelenek felfogni, hogy valahogy másként kellene megközelíteni az oktatást, nevelést, eccóval a kölköt.

      Törlés
    5. Nem pontosan értem amit mondasz...ha ez siràmhegynek tűnik, àm legyen, a blog az többek között egy jó kis siràmfal. És hàt ez a szituàció meg egy jó kis lecke lehetne mindenkinek pl egyenességből - ez aztàn a nevelés, ugye...

      Törlés
    6. Félreérthető voltam.
      Éppen arra utalok, hogy mennyire nehéz másképpen tenni a dolgot, hogy nem tudnak elszakadni a sablonoktól.
      És a másképpen, más módon megközelíthetőség elfogadása mennyire nehézkes "némely" pedagógus körökben.

      Törlés
    7. Ja, értem. Nàlunk elég nagy baj, hogy a szülőknek nincsenek megfelelő hatàrok húzva és emiatt szerintem mindenki be van szarva, gondolom a hozzààllàsukban ez vastagon benne van, ugyanakkor a tanítàs módszertan az elmúlt húsz évben rengeteget vàltozott és azt bizony muszàj lenne mindenki fejében megreformàlni. Nyilvàn nem vagyok én se tökéletes, de azért furcsa, hogy elvàrjàk, hogy minden eddigi tudomànyomat sutba dobjam.

      Törlés
  6. Válaszok
    1. Az a baj, hogy én ilyenkor tök megingatható vagyok és mindent a sajàt szàmlàmra írok, mondvàn, hogy nyilvàn én vagyok a béna...

      Törlés
    2. basszus, meg hogy a frontalis tanitas a jo, pont nyelvnel, ahol
      annyira kreativan lehetne tanitani es igenis jokedvu orakat tartani...annyira lehangolo, amikrol irsz, hogy nem is tudok ertelmes kommentet irni, csak huledezni meg puffogni. tokre megertem, hogy rosszul esett! (egyebkent szerintem - tanitottam angolt, bar iskolaban nem sokaig -
      a frontalis modszer 'meguszos', a diak elkerulheti, hogy aktiv legyen, tanarkent is kevesbe keszulosebb. amikor faradt felnottkent nemszeretem nyelvet kellett tanulnom, jol jott, kevesebb erofeszites volt az ora es persze azt a nyelvet sem tanultam meg valami jol (francia).
      es ezt kell nyomatni az iskolatokban, hat remes :(

      Törlés
    3. Igen, elég béna. Az az alapvető nagy baj szerintem, hogy ezeket a gyerekeket szó szerint arra idomítjuk felsőben, hogy a nyelvvizsgán jól teljesítsenek és oké, hogy ez egy elég jó nyelvvizsga, úgy értem valódi, értelmes nyelvtudást mér, de azért mi lesz így a nyelv szeretetével, az intuitív nyelvtanulással? Költői a kérdés persze, ezek valójában senkit nem érdekelnek, csak a szülők száját kell betömni a nyelvvizsga bizonyítványokkal. Tök szomorú.

      Törlés
  7. Ne elemezd túl magad,
    Úgy sem tudjuk megerőszakolni magunkat.
    Szerencsére.

    VálaszTörlés
  8. Csaksi a gyerekekt hallgatnám meg ez ügyben, mármint, hogy hogy lenne nekik könyebb megtanulni. Érdeme slenne úgy magyaráznod mint eddg, és aztán egy gyereknyelvre lefordított szabályt adni nekik.
    Tegnap a magas és mély hangrendű szavakról tanult az ötödikesem nyelvtanból ( magyar) , mire kikiabált a nagy a szobából, ja az könnyű a magas a teniszütő, a mély az autó. És ennyi:) Ilyesmire gondoltam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pàr dolgot lehet lefordítani gyereknyelvre, de mindent...ha velük beszélgetek a nyelvtanról, akkor közlik, hogy az hülyeség. Amúgy magolni szeretnek mindent, tisztelet a kivételnek.

      Törlés
    2. A magolás egyszerű és ha jól csináljuk, ötös a vége...teljesen azt látom, hogy ezeket a gyerekeket csak és kizárólag ötössel lehet motiválni, minden más lepereg róluk; rosszul vannak iskolizálva;)

      Törlés
    3. A magolás biztonságos, csak segg kell hozzá, agy nem. Ha nem kell vagy nem lehet magolni, az ember rakenyszerül az õnallo gondolkodasra.Ez volt az egyik első feltűnő különbség a magyar és német (vagy barmi nyugat-europai).

      Törlés
    4. Folytatás: ...iskola kõzõtt.

      Törlés
  9. Nem vagyok pedagogus, csak szulo, akinek voltak olyan szerencsesek a kolkei, hogy a Lajtatol nyugatra szulettek, nonek fel. En ugy gondolom, hogy abban van igazad, hogy a baj mar ott van, hogy poroszos tanulasra vannak kondicionalva. Egyszeruen nem tanultak meg a fejuket hasznalni. Valts orszagot es tanithatsz kicsiket is nagy sikerrel.

    VálaszTörlés
  10. A hàzvàsàrlàs miatt gyanús, hogy most màr itthon maradunk...

    VálaszTörlés
  11. Ezt olvastad már? Szerintem eléggé leírja, hogy mi a baj. http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/mi-a-baj-az-iskolai-nyelvoktatassal
    Kicsit hosszú, de szerintem megéri, mert rögtön megerősítve érzed magad.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.